Sanoma Osakeyhtiö antoi juuri tulosvaroituksen. Kauppalehden
mukaan yhtiön tilanne on ”erittäin synkkä”. Yhtiön lippulaiva Helsingin Sanomat
on menettänyt parhaista vuosistaan satatuhatta tilaajaa. Kaksi vuotta sitten
Sanoman osakkeen arvo oli yli 17 euroa. Kun viimeksi katsoin, se läheni jo
kuutta euroa. Huonosti menee muillakin lehdillä. Levikki laskee yhtä lailla Aku
Ankalla ja Avulla, ja Talouselämä-lehti raportoi tilanteesta otsikolla ”Media lirissä”.
Lehdistön alamäki on kiihtynyt samassa tahdissa kuin
Internetin nousu. Maanantain Hesarissa Sanoman hallituksen väistyvä
puheenjohtaja Jaakko Rauramo näkee kuitenkin syyllisenä Yleisradion. Hän
vähentäisi Ylen rahoituksesta 300 miljoonaa, yli puolet nykyisestä. Pois
pitäisi leikata viihde, urheilu ja kaikki muu, minkä yksityiset yritykset
voisivat hoitaa. Erityisesti häntä vaivaavat Yleisradion palvelut Internetissä,
jotka vääristävät kilpailua.
Rauramo on unohtanut, että julkisen palvelun
yleisradiotoiminta syntyi Eurooppaan nimenomaan lehdistön vaatimuksesta.
Amerikassa, radion syntymämassa lähetykset rahoitettiin mainoksilla. Kun radion
tuloa ei oikein voitu estääkään, lehdistö vaati Euroopassa, että toiminta oli
rahoitettava muulla tavalla. Yleisradio ei myy mainoksia edes
Internet-sivuilleen. Jos Yle-vero leikattaisiin puoleen, onko syytä uskoa, että
rahat ohjautuisivat suomalaiselle lehdistölle? Eikö ole todennäköisempää, että
ne valuisivat media-alan kansainvälisille ketjuille, jotka tulisivat mielellään
paikkaamaan näin syntyvän markkinaraon?
Toki lehdistössäkin tiedetään, että sen vaikeudet johtuvat ennen
kaikkea Internetin kasvusta. Monet lehdet ovat itsekin kehittäneet Internet-sivujaan,
mutta toistaiseksi kulut ovat olleet suurempia kuin tuotot. Sanoman hallituksen
uusi puheenjohtaja Pekka Herlin ei enää käy torjuntataistelua yleisradiolakia
vastaan vaan aikoo kehittää maksullisia verkkopalveluita. ”Maksumuuri” on
päivän sana, sitä näyttävät kannattavan muutkin viime aikoina haastatellut
lehdistön edustajat. Se ei kuitenkaan ole aivan yksinkertainen juttu.
Musiikkiteollisuus oppi kantapään kautta, ettei vanhoja
tuotteita voi noin vain siirtää verkkomyyntiin. Äänilevytuottajilla oli
Internetin tullessa takanaan kolmekymmentä lihavaa vuotta. Ala oli kasvanut
myymällä ensin LP- ja sitten CD-albumeja. Kun äänitiedostojen jakelu
tiedostomuodossa alkoi, jokainen yhtiö perusti oman nettikaupan. Pian ne
joutuivat kuitenkin huomaamaan, ettei kukaan halunnut käydä nimenomaan Pokon
kaupassa tai Edelin kaupassa. Ostajat halusivat kaupan, josta saa kaikkia
levyjä.
Ostajat olivat myös kyllästyneet siihen, että musiikki oli
paketoitu albumeihin, joilla oli muutama hyvä kappale ja kymmenen tylsää.
Fyysisellä tallenteella ne oli pakko ostaa, mutta verkkokaupasta kuluttajat poimivat
singlejä. Suostuvatko verkkotilaajat ostamaan koko lehden pakettina entiseen
tapaan? Saisinko verkosta minua varten räätälöidyn Hesarin, jossa ei ole tylsiä
urheilusivuja? Voinko ostaa irtonumeroita tai jopa yksittäisiä juttuja?
Musiikin digitaalinen kauppa joutui kilpailemaan verkossa levinneen
ilmaisen musiikin kautta. Vaikka piraattien toiminta on laitonta, niiden
tukahduttaminen on osoittautunut vaikeaksi. Laillisen Ilmaisen tekstin tuottajia on
tuhansia valtioneuvoston kansliasta blogikirjoittajiin. Uutisilla ei ole
tekijänoikeutta, ja verkkolehdistö joutuu kamppailemaan maksumuurinsa takaa
mittavaa ilmaisen tekstin tarjontaa vastaan.
Musiikkiteollisuudelta kesti kymmenen vuotta sopeutua uuteen
digitaaliseen ympäristöön. Viime vuonna kauppa kääntyi jälleen nousuun. Uudeksi
menestystuotteeksi osoittautuivat Spotifyn kaltaiset tilauspalvelut, joista
asiakas voi valikoida kaikkien tuottajien musiikkia itselleen sopivalla tavalla.
Tarjolla on sekä mainoksin rahoitettuja ilmaispalveluita että tasokkaampia
maksullisia versioita. Spotify ei ole levykauppa eikä radio, se on itse asiassa
aivan uusi media.
Lehdistöllä on nyt ollut 15 vuotta aikaa kehittää verkkoon
uusia palveluita, mutta tuotekehittelyä ei juuri ole näkynyt. Jos maksumuurin
ideana on vain myydä nykyisen kaltaisia lehtitilauksia digitaalisessa muodossa
siten, että kuluttajan ainoana vaihtoehtona on ostaa määräajaksi valmiiksi
paketoitu kokonaisuus, pelkään lehdistön kriisin jatkuvan vielä pitkään. Kunnes joku 15-vuotias kehittää aivan uuden palvelun...
Erinomainen analyysi ja kirjoitus!
VastaaPoista