Teosto ja 19 muuta eurooppalaista tekijänoikeusjärjestöä
ovat juuri voittaneet EU:n komission kymmenen vuotta jatkuneessa kiistassa,
joka koski musiikin tekijänoikeuksien lisensointia. Euroopan unionin yleinen
tuomioistuin on 12.4.2013 antanut päätöksen, jolla kumotaan komission
aikaisempi päätös asiassa.
Tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi on hyvin
toimiva järjestelmä, jonka ansiosta musiikin käyttäjät esimerkiksi Suomessa
voivat yhdeltä luukulta saada oikeuden esittää lähes kaikkea maailmassa
sävellettyä musiikkia. Useimmissa maailman maissa on kansalliset
tekijänoikeusjärjestöt, joilla on sopimus paikallisten säveltäjien kanssa.
Järjestöt ovat vuonna 1936 sopineet keskenään, että ne edustavat
vastavuoroisesti toistensa hallinnoimaa musiikkia omassa maassaan. Kun
Argentiinassa soitetaan Sibeliusta, paikallinen järjestö myöntää luvan ja rahat
tilitetään Suomeen. Kun Suomessa soitetaan argentiinalaista musiikkia, sama
toisin päin. Toimii kuin posti: jos haluaa lähettää kirjeen Buenos Airesiin,
riittää että liimaa kuoreen merkin ja laittaa sen laatikkoon. Ei tarvitse miettiä kuka kirjeen vie perille.
Kaikki sujui kansalliselta pohjalta kunnes satelliitit ja
Internet tulivat mukaan kuvaan. Vuonna 2000 Luxemburgissa toimiva kaupallinen
radio- ja televisioyhtiö RTL Group SA kanteli EU:n komissiolle, etteivät tekijänoikeusjärjestöt
suostuneet myöntämään sille Euroopan laajuista lisenssiä
musiikkilähetystoimintaa varten. Silloisen järjestelmän mukaan RTL olisi
joutunut hankkimaan erikseen luvan kaikista maista, joihin se lähetti samaa
ohjelmaa. Vuonna 2003 nettiradiotoimintaa harjoittava Music Choice Europe teki
samansuuntaisen kantelun.
Yhteisön laajuinen kauppa oli haaste, joka herätti komission.
Useamman maan alueella toimivien musiikin käyttäjien kannalta tilanne olikin
kieltämättä hankala. Tekijänoikeusjärjestöt olivatkin valmiita kehittämään
järjestelmää siten, että järjestöt olisivat voineet myöntää toistensa puolesta
Euroopan kattavia lisenssejä omassa maassaan toimiville musiikin käyttäjille.
Tämä ei kuitenkaan kelvannut komissiolle, joka vaati alalle enemmän kilpailua. Komission
mielestä musiikin käyttäjien pitäisi saada kilpailuttaa tekijänoikeusjärjestöjä
keskenään, niin että esimerkiksi Suomessa toimiva nettiradioasema voisi halutessaan
ostaa Kreikan tekijänoikeusjärjestöltä lisenssin suomalaisen musiikin
esittämiseen, jos saisi sieltä sen edullisemmin. Edustaahan Kreikan AEPI jo
nytkin Unto Monosta Kreikassa…
Tekijänoikeusjärjestöt muodostavat kieltämättä eräänlaisen
kartellin, ja kartelleista on monissa asioissa huonoja seurauksia. Komissio ei
kuitenkaan esittänyt minkäänlaista visiota siitä, miten suurempaan kilpailuun
perustuva musiikin lisensointi oikeasti toimisi. Jos Pekka Gronow Productions saisi
Kreikasta lisenssin Satumaan esittämiseen, kuka valvoisi suomalaisen yhtiön
tilityksiä? Tuskin ainakaan Teosto, josta olisi nyt tullut AEPIn kilpailija.
Miten AEPI tilittäisi rahat Unto Monoselle? Tekijänoikeusjärjestöt
valittivatkin komission päätöksestä EU:n tuomioistuimeen.
Kun tuomioistuin arvioi komission päätöksiä, se ei voi enää tutkia
niiden tarkoituksenmukaisuutta. Tuomioistuimen oli ratkaistava, oliko komissio
oikeassa katsoessaan että järjestöt olivat syyllistyneet laittomaan
kilpailunrajoitukseen. Tuomion perusteluissa pohditaankin pitkään kysymystä,
perustuuko musiikkioikeuksien hallinnointi Euroopassa tekijänoikeusjärjestöjen
keskenään sopimaan yhdenmukaiseen menettelyyn, mikä olisi kiellettyä, vai onko
kysymyksessä käytännön tarpeista syntynyt samansuuntainen toiminta. Suomeksi
yhdenmukainen menettely tarkoittaa suunnilleen sitä, että Prisman ja
Citymarketin johtajat sopisivat keskenään, että litran maitotölkki maksaa tästä
lähtien 0.99 euroa. Jos taas molemmat päätyvät itsenäisesti samaan hintaan siksi,
että 0.99 näyttää aina sopivalta ja antaa riittävän katteen tuotteelle,
kyseessä on vain samansuuntainen toiminta. Tuomioistuimen mukaan tekijänoikeusjärjestöjen toiminta musiikin lisensoinnissa oli samansuuntaista ja siksi OK.
Rivien välistä voi kuitenkin lukea, ettei tuomioistuin
uskonut EU:n komission perusteluita. Tuomioistuimen mukaan ”on huomattava, että
riidanalaiseen päätökseen ei sisälly taloudellisia tietoja eikä analyysejä
niistä laskelmista, jotka olisivat voineet saada tekijänoikeusjärjestöt luopumaan
kansallisista aluerajoituksista.” Tuomioistuin toteaa myös, että
tekijänoikeusjärjestöjen on joka tapauksessa tehtävä yhteistyötä toisten
tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, jotta ne voisivat tarjota musiikin käyttäjille
maailmanlaajuista teosvalikoimaa. ”Komissio ei ole selittänyt, mitä etua
tekijänoikeusjärjestö A saisi siitä. että se antaisi teosvalikoiman A
hoitamisen alueella C tekijänoikeusjärjestö C:n sijasta tekijänoikeusjärjestö
B:lle.”
Tuomioistuin on siis kumonnut osittain EU:n komission
päätöksen. Toinen päätös, joka koski järjestöjen jäsenehtoja, jää voimaan. Kysymys
musiikkioikeuksien Euroopan laajuisesta hallinnosta on taas palannut
alkuasetelmaan, kukaan ei tiedä miten se pitäisi järjestää. Ensimmäisissä
kommenteissa onkin arvioitu, että komissio joutuu palaamaan asiaan uudestaan.
Luulen, että asiassa on vain kaksi vaihtoehtoa.
Tekijänoikeuksien hallinnointi on eräänlainen luonnollinen monopoli, se toimii
parhaiten keskitetysti. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö oikeusjärjestöjen
toiminnassa olisi kehittämistä. EU:n komissiokin on todennut, että eri maiden
järjestöjen tehokkuudessa on huomattavia eroja. Musiikin tekijöiden ja
käyttäjien välillä on ymmärrettävästi myös eriäviä käsityksiä siitä, mikä on
musiikin kohtuullinen hinta. Tästä syystä moniin maihin on perustettu
tekijänoikeusriitoja varten erillisiä sovitteluelimiä.
Kansalliselta pohjalta järjestetyn kollektiivisen
lisensoinnin ainoa vaihtoehto on suora lisensointi. Säveltäjät ja kustantajat
myyvät käyttäjille suoraan lisenssejä musiikin käyttöön. Suurilta
monikansallisilta kustantajilta hittien suora lisensointi onnistuisi, vähemmän
kysytyn musiikin käyttö tulisi sen jälkeen toivottaman hankalaksi. Toivottavasti
se ei ole EU:n kulttuuripolitiikkaa.
Monissa oikeusjutuissa on myös huvittavat piirteensä.
Tuomioistuimen vapauttava päätös ei koske Ruotsin ja Espanjan
tekijänoikeusjärjestöjä, koske ne unohtivat jättää valituksensa ajoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti