Miksi hyvitysmaksu on niin vaikea? Kun hyvitysmaksusta
alettiin 1970-luvulla keskustella, äänilevyteollisuus korosti haittoja, joita nauhureiden
yleistyminen oli aiheuttanut. Kopioinnin väitettiin vähentäneen äänilevyjen
myyntiä ja aiheuttaneen suuria taloudellisia vahinkoja. ”Home taping is killing
music” oli usein toistettu iskulause.
Intuitiivisesti
tämä tuntuu järkevältä. Jos äänilevyn sai radiosta kopioiduksi ilmaiseksi, moni
varmaankin epäröi sen ostamista? Jos voitaisiin osoittaa, että äänitteiden
myynti oli laskenut samaan aikaan kuin nauhurit ovat yleistyneet, se olisi
vahva argumentti hyvitysmaksun puolesta – edellyttäen tietysti, ettei molempien
trendien takana ole jokin kolmas tekijä. Kiinnostuin asiasta 1980-luvulla ja
tein aiheesta tutkimuksen, jonka tulokset on julkaistu Tiedotustutkimus- lehden numerossa 1984:1.
Yllätyin, kun sain tulokseksi että
äänitteiden myynti olikin noussut samassa tahdissa kuin tyhjien kasettien
myynti. Vuosien 1970 ja 1980 välillä äänitteiden myynti oli kasvanut Suomessa
280 %. Tämä oli juuri se ajanjakso, jolloin kasettinauhurit olivat yleistyneet.
Kotinauhoittaminen ei syönyt äänitteiden myyntiä vaan pikemminkin edisti sitä.
Näiden tekijöiden välinen mekanismi näyttäisi olleen seuraava. Mahdollisuus
tehdä omia nauhoituksia innosti monia, joilla ei aikaisemmin ollut
levysoitinta, hankkimaan kotiinsa nauhurin. Kun heillä sitten oli nauhuri, he
ryhtyivät myös ostamaan levy-yhtiöiden valmiiksi äänitettyjä kasetteja. Tulos
ei välttämättä päde kaikissa maissa kaikkina aikoina, mutta vastaavanlaisia
tutkimuksia ei ole juuri tehty. Yksityisen kopioinnin haittojen sijaan
teollisuus on ryhtynyt korostamaan piratismin haittoja. Näitä ei kuitenkaan
lain mukaan voida korvata hyvitysmaksuilla.
Kasettinauhureiden jälkeen tulivat
kuvanauhurit, jotka tarjosivat kuluttajille mahdollisuuden nauhoittaa
tv-ohjelmia. Hyvitysmaksun valmistelun yhteydessä ei tullut esiin, millaista
haittaa kopioinnista oletettiin aiheutuneen tv-ohjelmien tuottajille ja
tekijöille. Kotinauhoittaminen ei vähentänyt tv:n katselua vaan lisäsi sitä. Se
ei vähentänyt tv-yhtiöiden tai ohjelmantekijöiden tuloja.
Osa television ohjelmistosta koostuu
elokuvista, ja voidaan ajatella, että nauhoittamisella olisi vaikutuksia
elokuvien markkinoihin. Kun elokuvia 1980-luvulla ryhdyttiin laajassa
mittakaavassa vuokraamaan kotikatseluun, kotikopiointi ehkä vähensi vuokravideoiden
kysyntää. Täysin järkevä hypoteesi, mutta kukaan ei ole yrittänyt testata sitä
tilastojen valossa. On myös muistettava, että videovuokraamoja ei olisi
syntynyt, elleivät kuluttajat olisi ensin innostuneet hankkimaan kuvanauhureita.
Kysymys yksityisen kopioinnin vaikutuksista on monimutkainen, mutta
periaatteessa tutkittavissa – malleja tähän löytyy esimerkiksi Stan Liebowitzin
kaltaisilta tekijänoikeuden talouden tutkijoilta. Oudointa on, ettei Suomesta löydy vakavasti
otettavaa, akateemiset kriteerit täyttävää tutkimusta aiheesta. EU:n
tekijänoikeusdirektiivin mukaan aiheutettu haitta on kuitenkin tärkeä peruste
hyvitysmaksun määräämiselle – vähäisestä haitasta ei maksua saisi periä.
Kuluttajien saama hyöty?
Aiheutettu haitta ei ole hyvitysmaksun
ainoa peruste. Hallituksen esityksessä vuonna 1984 maksuja perusteltiin hyödyllä,
jonka kuluttajat saavat mahdollisuudesta tehdä kopioita suojatuista teoksista. Pidettiin
kohtuullisena, että osa tyhjien kasettien myyntihinnasta tilitettäisiin
tekijöille, joiden teoksia kopioitiin. Jos periaate hyväksytään, jäljelle jää
kysymys, kuinka hyödyn arvo voidaan määritellä. Kaikkein
mielikuvituksellisimman arvion on tehnyt Lyhty ry:n Lauri Kaira, joka kirjoittaa:
”Kansalaiset käyttävät laillista oikeuttaan kopioida ja he käyttävät
sitä paljon. Yli puoli miljardia tiedostoa vuodessa merkitsee suunnatonta etua
kuluttajille. Tuon määrän ostaminen maksaisi maltaita. Leffahan maksaa 10–20
euroa ja biisi euron kappaleelta.”
Tällä
laskutavalla saadaan yksityisen kopioinnin arvoksi Suomessa 5 - 10 miljardia
euroa. Se on yhtä suuri kuin opetusministeriön hallinnonalan budjetti ja sata
kertaa suurempi kuin äänilevylevyteollisuuden liikevaihto. Laskelma on yhtä
realistinen kuin laskelmat metsissä kasvavien mustikoiden arvosta. Arvio
mustikoiden kokonaismäärästä kerrotaan marjojen torihinnalla. Laskelmissa ei
oteta huomioon, että jonkun pitää ensin poimia marjat, eikä sitä, että miljoonien
lisäkilojen ilmestyminen kauppaan pudottaisi hintoja.
Vuoden 2010 tekijänoikeustoimikunnan mietinnössä esitettiin hieman varovaisempi laskelma, jossa yhden kopioidun
musiikkitiedoston arvoksi saatiin 0,43 euroa:
”Jos
äänitteen arvonlisäverollinen hinta on 20 EUR, on sen arvonlisäveroton hinta
15,60
EUR. 7,4 %
(Teosto/NCB:n kopiointihinta kun myydään suoraan kuluttajalle) tästä hinnasta
on n. 1,15
EUR. Jos oletetaan, että äänite sisältää 10 uraa, tulee uran yksikköhinnaksi
0,115
EUR. Kun
tähän lisätään Gramex-lisenssinä 0,315 EUR/ura saadaan musiikkitiedoston
ksikköhinnaksi 0,43
EUR/ura. Jos CD-levylle tallennetaan keskimäärin 10 musiikkitiedostoa, tulisi
kopioinnin
markkinahintaiseksi korvaukseksi 4,30 EUR/levy.”
Toimikunta ei ottanut laskelmaan
kantaa vaan esitti sen vain esimerkkinä siitä, miten vaikea oli laskea
kopioinnin arvo kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.
Todellisessa elämässä
tekijänoikeuksien arvo muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Tekijänoikeuksilla ei ole samanlaisia maailmanmarkkinahintoja kuin vehnällä tai
öljyllä. Kun lisensoidaan suuria määriä jo olemassa olevia teoksia, niitä
voidaan myydä rajattomalle määrälle ostajia. Teokset eivät lopu samalla tavoin
kuin öljy. Kun ostajat vastaavat kopioinnin tai levityksen kustannuksista,
myyjän rajakustannus kaupasta lähenee nollaa. Samoja oikeuksia myydäänkin eri
maissa eri tarkoituksiin hyvin erilaisiin hintoihin, ja EU-maiden käsitys
kopioinnin kohtuullisesta korvauksesta vaihtelee yhden suhteessa sataan.
Eräs tapa arvioida kopioinnin hyötyä
olisi tarkastella hintaa, jonka kuluttajat ovat valmiita maksamaan kopiointiin
tarvittavista laitteista. Näyttää kuitenkin siltä, että ekonomistitkaan eivät
ole tästä yksimielisiä. Kaikki teokset eivät varmaankaan ole samanarvoisia,
eivätkä kaikki kuluttajat ole valmiita maksamaan samaa hintaa. Osa kopioi vain
itse tuottamaansa materiaalia tai ei käytä kopiointimahdollisuutta lainkaan. Bournemouthin
yliopiston tekijänoikeuden professori Martin Kretschmer on Britannian
tekijänoikeusvirastolle laatimassaan selvityksessä arvioinut erilaisia tapoja mitata
tätä hyötyä. Viime kädessä yksityisen kopioinnin arvo perustuu kehäpäätelmään.
Vuoteen 1984 saakka yksityinen kopiointi oli Suomessakin vapaata. Kun
hyvitysmaksu otettiin lakiin, kopioinnille syntyi hinta. Samalla tavalla
voitaisiin arvioida esimerkiksi jokamiehen oikeuksien arvo: moni olisi
niistäkin valmis maksamaan, jos luonnossa ei muuten saisi liikkua.
Todellinen kopiointi vai kopioinnin mahdollisuus?
Tekniikan kehittyessä hyvitysmaksun
määrittäminen on tullut entistä vaikeammaksi. Kun maksu peritään tallentavista
digivirittimistä, tiedetään että useimmat laitteen ostajat ovat hankkineet sen kopiointimahdollisuuden
takia. Jos hyvitysmaksua ryhdytään perimään myös tietokoneista ja
matkapuhelimista, kuten on vaadittu, asia kääntyy toisin päin. Maksu ei enää
kohdistu ensisijaisesti niille, jotka tekevät kopioita. Vaikka laitteita
käytetään myös kopiointiin, niiden päätarkoitus on toinen.
Hyvitysmaksutoimiston tutkimusten mukaan suurin osa tietokoneen omistajista ei
ole koskaan käyttänyt sitä lain tarkoittamaan yksityiseen kopiointiin.
Viime aikoina maksun kannattajat
ovatkin ryhtyneet korostamaan, ettei hyvitysmaksua peritä kopioinnista vaan
kopioinnin mahdollisuudesta. Tästä on vain lyhyt matka siihen, että
hyvitysmaksu perittäisiinkin jonkinlaisen veron tai maksun muodossa kaikilta
kansalaisilta. Se olisi teknisesti helppo ratkaisu, mutta periaatteessa
hankala. Miten maksun taso voitaisiin määritellä oikeudenmukaisesti? Jos tähän
mennään, täytyisi ensin arvioida uudelleen, miten kertyneet rahat jaetaan.
Hyvitysmaksujen jakaminenkaan ei ole ongelmatonta.
Mainioita ja perusteellisia tekstejä. Linkitin omasta blogistanikin tänne, jos joku vaikka eksyisi.
VastaaPoistaErinomainen artikkeli!
VastaaPoistaMinua hävettää hyvitysmaksulobbareiden puolesta - varsinkin kun jotkut heistä ilmiselvästi uskovat itsekin omat päättömät perustelunsa.
VastaaPoistaps. Googlen tunnistustekstit ovat menneet niin epäselviksi, että meinasin luovuttaa. Ne ovat selvästi jo kommentoinnin este, ei pelkkä varotoimenpide. Tämä ei tietenkään ole blogistin vika.
VastaaPoista