Hyvitysmaksun ongelma ( 3 ): mitä kopiointitutkimukset kertovat?
Tutkimustoiminta on näytellyt hyvitysmaksun historiassa merkittävää
roolia. Kun kasettinauhurit yleistyivät 1970-luvulla, tyhjien kasettien myynti
ylitti ajoittain äänitteiden (levyt ja äänitetyt kasetit) myynnin. Vuonna 1977
tehdyn tutkimuksen mukaan kasettien yleisin käyttötapa oli musiikin kopiointi
radiosta. Äänilevytuottajat ry esitti valtiovallalle, että ”yksityisen
kopioinnin saavutettua nämä mittasuhteet on syytä vakavasti harkita
mahdollisuuksia saada estetyksi tämä luoville tekijöille, esittäville
taiteilijoille ja äänitteiden tuottajille kohtuutonta haittaa aiheuttava
toiminta, tai ainakin luoda sen haitat korvaava järjestelmä.”
Lainsäätäjät ryhtyivät valmistelemaan asiaa. Pirkko-Liisa
Haarmannin mukaan ”pidettiin selvänä, että nauhoitus rajoitti valmiiden
tuotteiden menekkiä ja elävien esitysten kannattavuutta” (Tekijänoikeus,
lähioikeudet ja oikeus valokuvaan, 1992, s.132). Yritän myöhemmin arvioida, mihin
tutkimuksiin väite perustui. Vuonna 1984 annetun lakiesityksen perusteluissa ei
kuitenkaan puhuttu kopioinnin haitoista, vaan korostettiin kuluttajien saamaa
hyötyä. Laissa ei määritelty maksun suuruutta, vaan se jäi vuosittain
opetusministeriön (nykyisin valtioneuvoston) harkittavaksi. Tekniikan
muuttuessa on myös jouduttu päättämään uusien laitteiden ottamisesta
hyvitysmaksun piiriin. Tämä on synnyttänyt tarpeen tutkia säännöllisesti
kopioinnissa tapahtuneita muutoksia. Laissa sanotaankin, että ”maksun suuruutta
vahvistettaessa tulee ottaa huomioon saatavilla oleva tutkimustieto yksityisen
kappaleen valmistamisen yleisyydestä”. Toistaiseksi tutkimuksesta on vastannut
Teoston yhteydessä toimiva Hyvitysmaksutoimisto.
Tällainen asetelma on jo lähtökohdiltaan ongelmallinen.
Pitäisimme kummallisena, jos kaikki tupakan vaikutuksia koskevat tutkimukset
olisivat tupakkateollisuuden teettämiä. Kaikilla on oikeus tehdä tutkimuksia,
mutta tuloksia parantaa, jos ilmiöitä tutkitaan eri lähtökohdista. Kopiointitutkimuksesta
nämä näkökulmat puuttuvat.
Miten se tulee esiin tehdyistä tutkimuksista? Alkuvuosina
kopiointitutkimukset olivat niin tarkoitushakuisia, että vuonna 2010
tekijänoikeustoimikunta kiinnitti huomiota tutkimusten laatuun ja ehdotti
niiden auditointia. Arviointia ei tietääkseni ole tehty, mutta viime vuosina menetelmät
ovat parantuneet ja otokset ovat edustavia. Tutkimuksista ja niiden
raportoinnista näkyy kuitenkin yhä selvästi tilaajan kädenjälki.
Jokainen tutkimustyötä opettanut henkilö tietää, että ongelman
määrittely on tutkimustyön kriittisin vaihe. Jos asia jätetty
kysymyksenasettelun ulkopuolelle, siihen ei myöskään voi odottaa vastausta. Jos
haluaa pelkästään tietää, miten paljon suomalaisilla on kopiointiin soveltuvia
laitteita ja miten paljon niitä käytetään. tutkimuksista löytää kohtuullisen
hyvin vastauksia. Tulosten lukemista vaikeuttaa, että vastauksista on yleensä
esitetty vain suorat jakautumat. Niitä ei ole ristiintaulukoitu eikä niiden
välisiä korrelaatioita ole laskettu, mikä olisi tämän tapaisessa
survey-tutkimuksessa normaalia. Kysymysten muotoilu jättää ajoittain toivomisen
varaa eikä kontrollikysymyksiä ole esitetty. Trendien seuraaminen on vaikeaa,
koska kysymykset ovat vuosien mittaan muuttuneet.
Ongelmallisinta on kuitenkin tulosten esittämistapa. Mitä
merkitsee tieto, että suomalaiset tekevät vuosittain vaikkapa 150 miljoonaa
”videokopiota”, jos lukua ei ole suhteutettu mihinkään? Jos luku
suhteutettaisiin muuhun saatavissa olevaan tutkimustietoon, sama asia
voitaisiin todeta kertomalla, että noin kahdeksan prosenttia suomalaisten televisionkatselusta
on viivästettyä. Molemmat ovat lain edellyttämiä tietoja ”yksityisen kappaleen
valmistamisen yleisyydestä”, mutta antavat lainsäätäjälle asiasta aivan
erilaisen vaikutelman. Hyvitysmaksutoimiston tutkimuksissa on järjestelmällisesti
pyritty luomaan sellaista kuvaa, että ainoa merkittävä tieto kopioinnista on
valmistettujen kopioiden lukumäärä. Hyvitysmaksututkimuksista puuttuvat
kokonaan normaaliin tutkimustoimintaan kuuluvat raportit, joissa kuvataan
tutkimusasetelma, esitetään yhteenveto tuloksista ja verrataan niitä muiden
tutkimusten tuloksiin, perustellaan omat johtopäätökset ja esitetään
tarvittaessa luvuille vaihtoehtoisia tulkintoja.
Mitä muuta kopioinnista sitten pitäisi tutkia? Joitakin
suuntaviivoja löytyy jo direktiivistä. Direktiivi ei sano, että kopiointimaksu
on määrättävä tehtyjen kappaleiden lukumäärän mukaan. Sen sijaan direktiivissä
todetaan, että ”maksun tasoa määritettäessä olisi otettava huomioon kunkin tapauksen
erityisolosuhteet. Näitä olosuhteita arvioitaessa käyttökelpoinen peruste voi
olla kyseisestä toimesta oikeudenhaltijoille mahdollisesti aiheutuva haitta. (…).
Tietyissä tilanteissa, joissa oikeudenhaltijalle koituva haitta on vähäinen, ei
velvoitetta maksun suorittamiseen voi syntyä.”
Millaisia nämä ”erityisolosuhteet” voisivat olla? Oletetaan kolme
erilaista tilannetta, joissa kaikissa on tehty yhtä monta kopiota.
Ensimmäisessä tapauksessa suomalainen laulaja-lauluntekijä on juuri julkaissut
uuden levyn. Siitä on tehty eri välineillä yksityiseen käyttöön satatuhatta
kopiota. Oletetaan edelleen, että meillä olisi vahvaa näyttöä siitä,
että kopiointi on vähentänyt levyn myyntiä (tämä ei ole itsestään selvää, mutta
sitäkin voidaan tutkia).
Toisessa tapauksessa satatuhatta suomalaista on tallentanut uuden
tv-sarjan koejakson digivirittimelle ja katsonut sen seuraavana viikonloppuna.
Ohjelman tuottanut yhtiö on itsekin tutkinut asiaa (näin tapahtuu) ja päättänyt
tiedon perusteella käynnistää sarjan tuotannon.
Kolmannessa tapauksessa satatuhatta suomalaista on
tallentanut tietokoneelleen Internetistä amerikkalaisen musiikkivideon, jonka
yhtye on julkaissut verkossa tehdäkseen tulevaa Euroopan kiertuettaan tunnetuksi.
Yhdysvalloissa ei ole hyvitysmaksua, eivätkä muusikot saisi Suomesta korvauksia,
jos sellaisia perittäisiin. Aivan ilmeisesti olosuhteet näissä tapauksissa ovat
erilaiset, mutta nykyisistä tutkimuksista ei löydy tietoja kopiointiin
liittyvistä olosuhteista.
Yksipuolinen kysymyksenasettelu näkyy erityisen selvästi, kun
tutkimusten pohjalta on vaadittu maksujen ulottamista uusiin laitteisiin. On
todennäköistä, että tekniikan muuttuessa kuluttajat eivät tallenna aineistoa
nimenomaan tähän tarkoitukseen suunnitelluilla laitteilla, vaan
monikäyttöisillä laitteilla kuten tietokoneilla. Jos hyvitysmaksun periaate
hyväksytään, tällöin voisi olla perusteltua syytä ulottaa hyvitysmaksu myös
tällaisiin laitteisiin. Maksun kohdistaminen ja sen tason määritteleminen voi
kuitenkin olla vaikeaa. C-kasettien pääasiallinen käyttötarkoitus oli musiikin
kopiointi. Suurin osa suomalaisista ei hyvitysmaksutoimiston tutkimusten mukaan
koskaan käytä tietokonetta kopiointiin. Kopioijistakin suuri osa tallentaa
koneelle vain omia lomavideoitaan.
Kopioinnin juridiikkakin on tullut yhä monimutkaisemmaksi. Jos ostaa
verkkokaupasta äänitiedostoja ja tallentaa ne tietokoneelleen, kysymys ei ole
lain tarkoittamasta yksityisestä kopioinnista. Ostettujen tiedostojen mukana
tulee tietysti lupa tallentaa ne, muutenhan ostaja ei lainkaan saa tiedostoja.
Hyvitysmaksu ei myöskään koske ”piraattikopioita”, koska ne ovat laittomia.
Niitä ei voida laskea mukaan yksityisen kopioinnin määrään. Teknisten
suojausten käyttö pitäisi lain mukaan jollakin tavoin ottaa huomioon, mutta
kukaan ei ole tutkinut asiaa. Internetissä on valtava määrä tiedostoja, joiden
oikeudellinen asema jää hämäräksi asiantuntijallekin. Tässä tilanteessa
nykyisen kaltainen tutkimustoiminta ei riitä, tarvittaisiin monipuolisempiamenetelmiä. Pallo pitäisi nyt heittää
opetusministeriölle. Monilla valtionhallinnon aloilla tehdään tutkimustoimintaa
lainsäädännön ja päätöksenteon tueksi, mutta tekijänoikeus taitaa olla ainoa
ala, jolla se on jätetty kokonaan intressiryhmien vastuulle. Ensimmäisenä
vaiheena voisi olla olemassa olevien tutkimusten akateeminen arviointi.
Seuraavassa jaksossa pyrin arvioimaan yksityisen kopioinnin
hyötyjä ja haittoja. Mitä tiedetään kopioinnin tekijöille mahdollisesti aiheuttamista
haitoista? Voidaanko mitata rahallisesti hyöty, jonka kuluttajat saavat tekemistään
kopioista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti