sunnuntai 16. marraskuuta 2014

YouTube aloittaa musiikin suoratoistopalvelun

Kuten useimmat varmasti jo ovat huomanneet, Google käynnistää maanantaina (17.11.) seitsemässä maassa uuden musiikin suoratoistopalvelun. YouTube Music Keyn betaversio julkistetaan Yhdysvalloissa, Britanniassa, Irlannissa, Espanjassa, Italiassa, Suomessa ja Portugalissa. Spotify, Deezer ja muut jo toimivat palvelut saavat nyt kovan kilpailijan.

”Digitaalinen musiikki” on jo kauan ollut ääniteteollisuuden nopeimmin kasvava ala. Suuret levy-yhtiöt ovat hankkiutuneet verkkopalveluiden osakkaiksi ja taiteilijat ovat enimmäkseen olleet tyytyväisiä – korvausten suuruudesta on valitettu, mutta pois jääneitä on ollut vähän, viimeksi Taylor Swift, jonka levyjä ei suoratoistopalveluista löydy. Kilpailu on kuitenkin kovaa, ja kuluttajilla on monia vaihtoehtoja. Viime vuonna maksullisilla suoratoistopalveluilla oli koko maailmassa vain muutamia kymmeniä miljoonia asiakkaita.

Maailmalla Googlen uusi palvelu on ollut suuri uutinen. Myös epäileviä ääniä on kuulunut. YouTube Music Key maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin Spotify ja muut vanhat toimijat. Mitä Googlella on sellaista, jota Spotifylla ei ole?

Lehdistötiedotteiden mukaan YouTube tarjoaa käyttäjilleen 30 miljoonaa musiikkikappaletta, Spotify 20 miljoonaa. Tällä tuskin on merkitystä. Olen jo aikaisemmin todennut, ettei Spotifyssä oikeasti ole 20 miljoonaa eri musiikkikappaletta. Suuret luvut tulevat osittain siitä, että samat esitykset löytyvät moneen kertaan, kun ne on julkaistu monilla eri albumeilla. Merkittävää kilpailuetua voi toki syntyä, jos jompikumpi palvelu pystyy hankkimaan yksinoikeuden hyvin suosittujen taiteilijoiden levytyksiin.

YouTube Musicin ja Spotifyn toimintatavoissa on kuitenkin eräitä mielenkiintoisia eroja. Spotifyn päätuotteena on musiikin suoratoisto. Se hankkii musiikin esitysoikeudet levy-yhtiöiltä ja tekijänoikeusjärjestöiltä ja sopii näiden kanssa korvausten suuruudesta. Se ei myy äänitiedostoja eikä tarjoa musiikkivideoita.

YouTube ja Google puuhaavat monenlaista. Googlella on musiikkikauppa, YouTube on kasvanut suureksi näyttämällä eri tahoilta haalittuja videoita. Palvelussa on jo kuunneltavissa ilmaiseksi valtava määrä musiikkia, mutta tekijänoikeudellisesti se toimii harmaalla vyöhykkeellä. YouTube ei pääsääntöisesti hanki tarjolla olevan musiikin esitysoikeuksia oikeudenomistajilta, vaan toimii ainoastaan palvelun tarjoajana. Oikeuksien selvittämisestä vastaavat (tai käytännössä eivät vastaa) palvelun käyttäjät, esimerkiksi nimimerkki Enska888, joka on ladannut YouTuben Leif Lindgrenin laulaman tangon Liljankukka, jolla on jo 356775 kuuntelukertaa.

Jos ja kun Liljankukka soisi Spotifyssa 350000 kertaa, Lindgren sekä Kärjen ja Helismaan perikunnat saisivat jo pienen tilin. Sen sijaan YouTube ei tietääkseni ole maksanut tästä oikeudenomistajille senttiäkään. Vastuu on nimimerkki Enska888:lla.

Samaan aikaan kun Suomessa on metsästetty näyttävästi piraatteja, Googlea ja YouTubea on kohdeltu silkkihansikkain. Olisi ollut helppoa poimia YouTubesta tuhat ilman lupaa sinne ladattua ikivihreää suomalaista sävelmää ja vaatia palvelua poistamaan ne. Enskan nimi ja osoitekin olisi voitu selvittää. Näin ei ole tapahtunut. Luultavasti tämä on ollut viisasta. Munivaa kanaa ei pidä tappaa, ja ajan mittaan YouTube Music Key saattaa jopa munia oikeudenomistajille kultamunia.

Tulevaisuus näyttää, käykö näin. On mielenkiintoista seurata, miten Googlen muut nyt musiikkipalvelut kehittyvät. Analyytikot ovat varoittaneet, että suoratoistopalvelu syö Googlen musiikkikaupan tuottoa. Mutta miten käy YouTube ilmaiselle musiikkitarjonnalle sen jälkeen kun maksullinen palvelu on päässyt vauhtiin. Löytyykö Liljankukka ilmaisesta YouTubesta vielä parin vuoden kuluttua? Google on aina valittanut, ettei se pysty valvomaan kaiken sivustoillaan tarjolla olevan aineiston tekijänoikeuksia. Ehkä se ei olekaan niin vaikeata?

3 kommenttia:

  1. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen aihe ja ajankohtainen ainakin musiikin saralla. Itse näen että Youtuben kaltaiset palvelut ovat ainoastaan eräänlainen ilmainen lahja muusikoille, artisteille yms. Yleensä artistit joutuvat maksamaan itsensä markkinoinnista, jotta he saisivat itseänsä esille maailmalla. Tällöinhän Youtuben kaltainen sivusto on ilmainen keino mahdollisesti markkinoida itseänsä esimerkiksi laittamalla sinne erilaisia kappaleita ihmisten kuunneltavaksi.
    Ainakin omalla kohdallani näen asian niin, että en olisi kuullutkaan noin 75% bändeistä mitä kuuntelen ilman Youtuben, Spotifyn yms kaltaisia palveluita. Näitten avulla olen tutustunut bändien eri tuotoksiin, käynyt keikoilla, ostanut levyjä jne.
    Tätä asiaa tulisi ajatella hieman isommin. Mielestäni on vanhanaikaista ajatella, että ihmiset menisivät levykauppoihin kuuntelemaan eri artistien levyjä sitä kautta tutustumaan niitten tuotantoon ja sitten mahdollisesti ostaa heidän tuotantoa. Toki tämmöistä voi tapahtua vieläkin, mutta oletan että musiikki digitaalisessa muodossaan Internetissä on se tämänpäivän juttu.
    Itse näen että tälläiset suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet puoli ilmaisuudellaan tai ilmaisuudella monen bändin/artisitin leivänsaannin musiikilla. Olisi itsekästä ajatella että ihmiset ostaisivat jotain mistä eivät edes kunnolla tiedä etukäteen.

    VastaaPoista
  2. Aiemminhan Youtuben tilalla on ollut radio, joka on soittamalla erilaisia kappaleita tehnyt ne tutuiksi ihmisille. Radio kuitenkin on perinteisesti myös maksanut kappaleiden tekijöille korvausta - onhan kuitenkin totta, että musiikkipainotteista ohjelmaa ei voisi tehdä ilman musiikkia, eli siis äänitteillä on keskeinen sija ohjelmissa.

    Samoin Youtubea voi ajatella "ilmaisen lahjan" sijaan myös palveluna, jonka käyttäjiä ei kiinnosta niinkään Googlen ohjelmoijien rakentama videosoitin kuin sillä soittimella soitettavat videot - siis kaikkien eri käyttäjien tuottama sisältö. Tästä näkökulmasta olisi ihan kohtuullistakin, että Google myös maksaisi korvauksia sisällön tuottajille. Näinhän tällä hetkellä jo jossain määrin onkin: YouTuben mainostuloja ohjataan artisteille. Minulla ei kuitenkaan ole tuosta suuruusluokasta tietoa. Ehkä Pekka Gronowilla on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys, mutta sitä pitää kysyä Googlelta tai vaikka Teostolta. Käsitykseni mukaan Google ei maksa korvauksia sellaisesta musiikista, jonka jokin ulkopuolinen henkilö on ladannut YouTubeen (muodollisesti vastuu ei tällöin ole Googlen), mutta en voi vahvistaa tätä.

      Poista