Kauppaneuvos Roger Lindberg (1915
- 2003) muistetaan Musiikki-Fazerin pääomistajana. Nykypolvelle Fazerista tulee
varmasti mieleen ”Fazerin sininen”, mutta ennen oli erikseen ”Karamelli-Fazer”
ja ”Musiikki-Fazer”. Fazerin musiikkikauppa Aleksanterinkadulla oli paikka,
josta helsinkiläiset ostivat levyjä, nuotteja, soittimia ja muuta musiikkiin
liittyvää. Asioista perillä olevat tunsivat Lindbergin myös musiikin
taustavaikuttajana, joka toimi vuosikymmenet Kansallisoopperan, Svenska
teaternin, Sibelius-Akatemian ja Teoston johtoelimissä ja kaksi kautta
äänilevyalan kansainvälisen järjestön IFPI:n puheenjohtajana.
Lena von Bonsdorffin kirjoittama
Roger Lindbergin elämänkerta (Mentor – mecent – musikhandlare) julkaistiin jo
kaksi vuotta sitten sekä ruotsiksi että suomeksi. Se jäi silloin lukematta,
luulin jo tietäväni kaiken aiheesta. Ei olisi pitänyt. Vaikka kirja on hieman
hymistelevä henkilökuva, se sisältää yllättävän määrän sisäpiirin tietoa
suomalaisesta musiikkielämästä. Monet asiat, jotka luulin tunteneeni ennestään,
loksahtivat vasta nyt paikalleen. Suosittelen lukemaan alkuperäisen
ruotsinkielisen version, jossa on kaikki nyanssit ovat tallella.
Roger Lindberg oli
Musiikki-Fazerin perustajan K. G. Fazerin tyttärenpoika. Hänen isosetänsä oli
perustanut Suomen Kansallisoopperan. Sibelius oli perhetuttava. Isä oli
tunnettu silmälääkäri. Roger Lindberg oli koko ikänsä innokas musiikin
harrastaja, ja monien suomalaisten muusikoiden lisäksi Birgit Nilsson, Isaac
Stern ja Mstislav Rostropovits olivat henkilökohtaisia ystäviä.
Fazerin-Lindbergin suku kartutti
vuosikymmenien mittaan huomattavan omaisuuden, mikä näkyy siitäkin, että Roger Lindberg
istui myös useiden pankkien ja vakuutusyhtiöiden hallituksissa. Musiikki-Fazer
oli muutakin kuin kauppa Helsingin pääkadulla. Yhtiö omisti pianotehtaan,
kustannusliikkeen, konserttitoimiston ja postimyyntiliikkeen ja toimi Steinwayn
ja Deccan edustajana Suomessa. Eräässä vaiheessa Lindberg harjoitti myös viinien maahantuontia. 1980-luvulla hän omisti henkilökohtaisesti
puolet Finnlevystä, ajan suurimmasta suomalaisesta levy-yhtiöstä.
Lindbergillä oli siis
kaksoisrooli monissa musiikkielämän organisaatioissa. Hän valvoi omien
yhtiöittensä intressejä, mutta oli toisaalta aidosti innostunut musiikista ja
kykeni näkemään kokonaisuuden edun silloinkin kun se eivät hyödyttänyt omaa
etua. Kun Kansallisoopperan hallitus sekoili johtajanimityksissä tai Teostossa
tehtiin omituisia saarikauppoja, Lindbergin roolina oli paikata haavat ja
siivota jäljet – usein myös omasta pussistaan. Hänen toimintansa ulottui moniin
suuntiin: hän järjesti Louis Armstrongin ensimmäisen Suomen-vierailun ja oli mukana
KOM-teatterin perustamisessa.
Suomen suurimman musiikkiyrityksen pääomistajaa kiinnosti tietysti myös tekijänoikeus. Lindbergin
noustessa yhtiön johtoon Teosto-järjestelmä oli jo vakiintunut, mutta naapurioikeuksista
ei vielä ollut säädetty Suomessa. Lindberg oli mukana
valtuuskunnassa, joka edusti 1960-luvun alussa Suomea Rooman sopimuksesta
käydyissä neuvotteluissa. Tekijänoikeuslaki laajennettiin Suomessakin koskemaan
muusikoiden ja levy-yhtiöiden oikeuksia. Vuonna 1965 perustettiiin Gramex hoitamaan
maksuliikennettä. Monien pienten Euroopan maiden tavoin Suomi suojeli kuitenkin
pitkään vain kotimaista levytuotantoa. Yleisradio maksoi kotimaisten levyjen
soittamisesta Gramex-korvauksia, mutta ulkomaisista levyistä korvauksia ei
maksettu. Poliitikkojen oli vaikea ymmärtää, miksi Suomen pitäisi liittyä
sopimukseen, kun suomalaisten levyjen soitosta ulkomailla ei ollut juuri
odotettavissa tuloja.
Äänilevyteollisuus kamppaili
pitkään Rooman sopimuksen puolesta, ja Roger Lindberg löysi vuonna 1983 pattitilanteeseen
ratkaisun. Jos Suomi ratifioisi sopimuksen, kansainväliset äänilevytuottajat
sitoutuisivat jättämään korvaukset Suomeen. Kertyneillä varoilla perustettiin
Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus, joka jakoi vuosittain huomattavaa tukea
levytuotantoon. Osa rahoista päätyi tietysti Fazerin pussiin, mutta on
selvää, että ESEKin tuella saatiin aikaan paljon merkittävää äänilevytuotantoa,
jota ei koskaan olisi syntynyt kaupalliselta pohjalta. Kun vuonna
1985 Suomessa alkoi kaupallinen radiotoiminta, tuelle saatiin muitakin maksajia
kuin Yleisradio. EU:ssa tämä järjestely ei enää toimi entiseen tapaan.
Vuonna 1989 valtavasti paisunut Musiikki-Fazer muuttui
perheyhtiöstä pörssiyhtiöksi ja Roger Lindberg siirtyi taustalle. Uusi johto ei
ollut kiinnostunut kehittämään yhtiötä, ja muutaman vuoden kuluttua
Musiikki-Fazer siirtyi Warner Musicin omistukseen. Warner pilkkoi yhtiön osiin,
ja monet toiminnot lopetettiin. Aika on ehkä mennyt Musiikki-Fazerin kaltaisten kansallisten musiikin monialayhtiöiden ohi, Suomessa ei enää kannata rakentaa pianoja. Mutta
mistä tulevat uudet Lindbergit?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti