perjantai 7. maaliskuuta 2014

Spotify ei tunne Tshaikovskia

Olen viime aikoina testannut verkon musiikkipalveluita, varsinkin markkinajohtaja Spotifyn tarjontaa. Kuunneltavana on lupausten mukaisesti valtava määrä kaiken tyyppistä musiikkia, mutta sen löytäminen saattaa olla vaikeaa. Spotify rakastaa käyttäjiä, jotka haluavat valmiita soittolistoja. Huonointa palvelua saavat klassisen musiikin ystävät. Spotify ei edes tunne käsitettä ”säveltäjä”. Sibelius ja Beethoven ovat ”artisteja”.

Otetaan esimerkki. Jos haluat löytää Robinin levyn, kirjoitat vain hakuruutuun ”Robin”. Valikkoon avautuu kyllä monta Robinia, mutta heidän joukostaan on helppo erottaa se suomalainen Robin.

Kirjoita sitten ruutuun yksi suosituimmista klassisista viulusävellyksistä, ”Tshaikovski pianokonsertto”. Ei tuloksia. No, Spotify ei osaa suomea. ”Tchaikovsky piano concerto” tuo ruutuun kokoelman ”40 Most Beautiful Classical Masterpieces”, jolla on kolmen minuutin pätkä ensimmäisestä pianokonsertosta h-molli, jossa on alussa se kuuluisa laskeva ti-ta-ta-taa. Mutta tässä ei ole koko konserttoa, ja sitä paitsi Tshaikovski sävelsi muitakin pianokonserttoja. Klikkaamalla ”show all results”, näkyviin tuleekin kymmeniä kokonaislevytyksiä säveltäjän pianokonsertoista - ja kaupan päällisiksi myös Schubertin ”Erlkönig”, koska se on konserton mukaan nimetyllä kokoelmalevyllä.

Vielä hankalampaa on, jos halusitkin kuunnella Mozartin pianokonserttoja. W. A. kirjoitti niitä yli kaksikymmentä. Yleensä klassiset sävellykset yksilöidään sävellajin mukaan, mutta Mozart kirjoitti pelkästään D-duurissakin useita konserttoja. Sitten on järjestysnumerot, mutta nekin on tietokannassa kirjoitettu monilla eri tavoilla. Jokin pianokonsertto löytyy varmasti, mutta jos kuulija haluaa konserton no. 20 määrätyn pianistin tulkitsemana, se voi olla vaikeaa.

Klassisen musiikin luettelointiin liittyy erityisosaamista, jota Spotify ei ole välittänyt hankkia. Jo säveltäjien nimet kirjoitetaan eri kielissä eri tavoin. Tshaikovski voi olla myös ”Tchaikovsky”, ”Chaikovsky” tai ”Tschaikowsky”. Pianokonsertto voi olla englanniksi ”piano concerto” tai ”concerto for piano and orchestra”. Muilla kielillä on omat virityksensä. Hyvässä musiikkikirjastossa nimet on yhdenmukaistettu ja muista kirjoitustavoista on viittaus päänimikkeeseen, mutta Spotifyssa tyydytään siihen, mitä levy-yhtiöt sinne syöttävät.

Spotify on vasta muutaman vuoden ikäinen. Klassisen musiikin harrastaja löytää jo palvelusta runsaasti kuunneltavaa. Pekka Kuusiston tulkintaa Vivaldin viulukonsertosta on kuunneltu yli 40 000 kertaa. Myös levy-yhtiöt ovat hyväksyneet palvelun. Hakusana ”Karajan” avaa loputtoman pitkän listan maestron levytyksiä. Palvelussa on kuitenkin klassisen musiikin näkökulmasta heikkouksia, ja suurimmat klassista musiikkia tuottavat levy-yhtiöt ovat jo kehittäneet sinne omat sovelluksensa. Kuulijalle on esimerkiksi tarjolla Deutsche Grammophonin sovellus, jossa on tietenkin vain DGG:n levytyksiä.


Klassisen musiikin harrastajat ovat musiikkibisneksen näkökulmasta pieni vähemmistö. He ovat kuitenkin koko äänilevyn historian ajan muodostaneet aktiivisen ja ostovoimaisen asiakasryhmän. Kunhan joku kehittää Spotifyn rinnalle klassiseen musiikkiin erikoistuneen palvelun, jossa on paremmat hakuominaisuudet ja parempi äänen laatu, tämä ryhmä siirtyy nopeasti sinne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti