Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki antoi äskettäin
ministeriönsä virkamiehille tehtäväksi ryhtyä valmistelemaan useita muutoksia
tekijänoikeuslakiin. Näiden joukossa on hyvitysmaksun uudistaminen. Toimeksiannossa
todetaan, että maksujen kertymä on viime vuosina laskenut, vaikka kopioinnin ei
ole osoitettu vähentyneen.
Tässä tilanteessa on mielenkiintoista katsoa, mitä Teoston
hyvitysmaksutoimiston syyskuussa valmistunut tutkimus kertoo kopioinnista ja
siinä tapahtuneista muutoksista. Yksityinen kopiointihan on laillista. Hyvitysmaksu
on eräiden tallentavien laitteiden hintaan lisätty maksu, joka jaetaan
tekijöille korvauksena siitä, että heidän teoksistaan on valmistettu kopioita.
Maksun alkuperäinen perustelu oli, että kopioinnin väitettiin vähentävän teosten
myyntiä ja siten myös tekijöiden tuloja.
Laki edellyttää, että maksuista päätettäessä on otettava
huomioon kopioinnista saatavissa oleva tieto. Olen arvostellut aikaisempia tutkimuksia monista syistä. Kysymyksenasettelu on ollut tarkoitushakuinen
ja tutkimuksissa oli teknisiä puutteita. Niiden perusteella on vaikea tehdä
luotettavia arvioita kopioinnin todellisesta kehityksestä.
Vuoden 2013 kopiointitutkimuksen on tehnyt Taloustutkimus
Oy. Aineisto löytyy hyvitysmaksutoimiston verkkosivuilta. Aikaisempiin
verrattuna tutkimuksessa on monia parannuksia. Otos on edustava. Kysymyksissä
on keskitytty lain tarkoittamaan yksityiseen kopiointiin ja karsittu pois piraattikopiot,
verkosta ostettu aineisto sekä vastaajien omat videot. Tulokseksi saadaan, että
suomalaiset tekevät vuosittain 587 - 725 miljoonaa kopiota omaan käyttönsä
(vaihteluväli perustuu käytettyyn tutkimusmenetelmään). Määrä on suunnilleen
sama kuin edellisenä vuotena.
395 miljoonaa kopiota vuodessa, vai kuusi kopiota viikossa?
Kuusisataa miljoonaa kopiota kuulostaa valtavalta määrältä,
mutta asia olisi voitu esittää myös toisella tavalla. Kokonaismäärästä noin 330
miljoonaa on musiikkia ja 395 miljoonaa videotiedostoa. Tutkimusraportista käy
ilmi, että ylivoimaisesti suurin osa ”videotiedostoista” on digiboksille
tallennettuja televisio-ohjelmia. Noin 1,2 miljoonaa suomalaista on tutkimuksen
mukaan tallentanut tv-ohjelmia digiboksille myöhempää katselua varten. Jos
jokainen heistä olisi tallentanut yhden ohjelman päivässä, tulokseksi
saataisiin jo 438 miljoonaa kopiota. Tutkimuksen keskeinen tulos voitaisiin myös
ilmaista toteamalla, että digiboksin omistajat tallentavat keskimäärin kuusi
tv-ohjelmaa viikossa. Se ei kuulosta lainkaan yhtä vakuuttavalta kuin 395
miljoonaa kopiota vuodessa, vaikka kyseessä on sama informaatio eri muodossa.
(Jonkin verran tv-ohjelmia kopioidaan myös tietokoneille ja
tablettilaitteille, mutta tämä on tutkimuksen mukaan vähentynyt kahden viime
vuoden aikana. Muiden videoiden kuin tv-ohjelmien kopioiminen on melko
harvinaista. Tv-ohjelmien tallentaminen Elisa Viihteen tapaisiin
verkkotallennuspalveluihin on verraten yleistä, mutta
tekijänoikeusjärjestöjen mukaan tämä ei ole yksityistä kopiointia).
Korvauksena ajansiirrosta digiboksin ostaja maksaa nykyisin noin
25 euron hyvitysmaksun. Summa sisältyy laitteen hintaan. Mikä sitten olisi
sopiva hyvitys viivästetystä katselusta? Nyt julkaistun raportin mukaan ”tutkimuksessa
on pyritty ottamaan huomioon myös yksityisestä kopioinnista oikeudenhaltijoille
aiheuttavaa haittaa”. Tämä ei pidä paikkaansa. Tutkimuksessa on huolellisesti
vältetty esittämästä mitään kysymyksiä, jotka voisivat auttaa arvioimaan
kopioinnin taloudellisia vaikutuksia. Vastaajilta olisi esimerkiksi voitu
kysyä, ostavatko he dvd-levyjä tai tilaavat maksullisia tv-kanavia, ja arvioida
sen jälkeen, vähentääkö vai lisääkö ohjelmien kopiointi muiden palvelujen
käyttöä. Tämä ei tutkimuksen tilaajia kuitenkaan ole kiinnostanut.
Ministeri on jo päättänyt?
Virkamiehille antamassaan toimeksiannossa ministeri
Arhinmäki on huolissaan siitä, että nykyisin hyvitysmaksua ei kerry kaikista
niistä laitteista ja alustoista, joilla teoksia voidaan kopioida. Hänen
mukaansa nykyistä hyvitysmaksukertymää ”ei voida pitää laissa tarkoitettuna
sopivana hyvityksenä”. Direktiivi ja laki eivät sano mitään siitä, miten maksujen
suuruus pitäisi laskea. EU:n tuomioistuimen päätöksistä käy ilmi, että se on
yksittäisten jäsenvaltioiden päätettävissä, siis poliittinen päätös.
Ministeri Arhinmäki on ilmeisesti jo tehnyt päätöksensä. Hän
haluaa pitää kulttuurin puolta, kuten kulttuuriministerille sopii. Digiboksien
hintaa ei voi nostaa kovin paljon yli naapurimaiden tason, muuten käy kuin
viinalle. Todennäköistä siis on, että hyvitysmaksu laajennetaan ensi vuonna koskemaan
myös tietokoneita ja/tai älypuhelimia. Verkkotallennuspalveluista ei nykyisen
direktiivin mukaan voi periä hyvitysmaksua, ne eivät ole laitteita vaan
palveluita. Ilmeisesti maksajaosapuolikin on kaikessa hiljaisuudessa hyväksynyt
uudistuksen. Kopiointitutkimuksen johtoryhmässä ovat olleet mukana
Elinkeinoelämän keskusliitto, Elektroniikan tukkukauppiaat ja Nokia, eivätkä ne
ole esittäneet varauksia tutkimuksen johtopäätöksiin kopioinnin haitoista.
Nokiahan ei enää tee puhelimia.
Hyvä, jos kulttuurille saadaan lisää rahaa. On kuitenkin
ongelmallista, jos tietokoneista ryhdytään perimään hyvitysmaksua. Tietokoneesta
on tullut välttämätön työkalu esimerkiksi pankkiasioiden hoitoon. Tietokoneita
käytetään jonkin verran myös musiikin ja (harvemmin) tv-ohjelmien kopiointiin,
mutta kaksi kolmasosaa tietokoneen omistajista ei tutkimuksen mukaan ole
koskaan käyttänyt laitettaan tähän tarkoitukseen. Jos hyvitysmaksuja ryhdytään perimään pelkästä
mahdollisuudesta tehdä kopioita, ei pidä ihmetellä, jos kansalaiset haluavat
enemmän järkeä tekijänoikeuslakiin.
Pari täydentävää kommenttia
Olen edellä tietoisesti yksinkertaistanut
kopiointitutkimuksen tuloksia keskittymällä video-ohjelmiiin. Valtaosa
suomalaisten tekemistä kopioista on tv-ohjelmia, jotka on tallennettu
digiboksille myöhempää katselua varten. On hyvin vaikea selittää, mitä haittaa
tästä on oikeudenomistajille.
Musiikin kopiointi on monitahoisempi ilmiö. Musiikin
kopioinnissa käytetään tutkimuksen mukaan monia eri laitteita – mp3-soittimet, älypuhelimet,
tietokoneet jne – ja kopioita tehdään monista eri lähteistä. On mahdollista,
että esimerkiksi kirjastosta lainattujen cd-levyjen kopiointi vähentää cd-levyjen
tai musiikkitiedostojen myyntiä. Tämä olisi vahva perustelu mp3-laitteiden
hyvitysmaksulle. Kopiointitutkimuksessa ei kuitenkaan tehty kysymyksiä, jotka
auttaisivat vastaamaan tähän. Kunnes aiheesta tehdään puolueetonta
tutkimusta, voimme yhtä hyvin olettaa, että kopiointi lisää musiikin
harrastusta ja sitä kautta musiikin myyntiä. Kopiointitutkimuksia on tehty jo
vuosikaudet, mutta tutkimusten tilaajia ei ole koskaan kiinnostanut kopioinnin
taloudellisten vaikutusten tutkiminen, vaikka tähän olisi toki menetelmiä.
Kopiointitutkimuksissa ei myöskään ole kerätty tietoja siitä, kenen teoksia suomalaiset kopioivat. Niin kauan kun pääosa
kopioista tehdään digiboksin avulla televisiosta, voidaan ehkä arvioida,
että eniten kopioita tehdään eniten katselluista ohjelmista. Katselijamääristä on
paljon tv-yhtiöiden keräämää tietoa. Mutta jos hyvitysmaksu ulotetaan älypuhelimiin,
tietokoneisiin ja tabletteihin, kuten on vaadittu, mistä tiedetään, mitä kopioidaan?
Videoiden ja musiikin lisäksi kopioidaan myös tekstejä, kuvia ja pelejä, mutta niistä
ei tutkimuksessa ole kysytty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti