Suoja-ajan pidennystä perusteltiin aikoinaan mm sillä, että
taiteilijoiden pitää saada nauttia esitystensä tuotoista elinaikansa loppuun
saakka. Vasta-argumenttina todettiin, että pidennyksen vuoksi suuri määrä
levytyksiä saattaa lukkiutua vielä kahdeksi vuosikymmeneksi levy-yhtiöiden
holveihin, jos tuottajat eivät julkaise uudelleen vanhoja äänitteitä eivätkä
anna muidenkaan tehdä sitä. Taloudellisesti kysymys ei ole suurista asioista.
Kauppojen hyllyiltä löytyy vähän vanhoja äänitteitä, riippumatta siitä onko suoja-aika
voimassa tai ovatko ne jo vapaita. Radiosoitoista kaikkien yli 50 vuotta
vanhojen levyjen osuus on yhden prosentin luokkaa. Eino Grönin tulot eivät juuri
riipu siitä, säilyykö Kohtalon tango suojattuna vai ei. Suurempi merkitys
pidennyksellä on niille yhtiöille, jotka omistavat pääosan vanhemmista
suomalaisista levyistä - nehän saavat mm puolet levyjen soitosta kertyvistä Gramex-tuloista.
Tällä hetkellä suoja-ajan pidennystä valmistellaan kaikissa EU-maissa, ja esimerkiksi Britannian
Intellectual Property Office on käynnistänyt julkisen konsultaation. Uudistuksen pääpiirteet on lyöty lukkoon direktiivissä, mutta yksityiskohdissa
on vielä hiomista. Direktiiviin sisältyy ”use it or lose it” –periaate, joka on
herättänyt keskustelua. Säännön tarkoituksena on varmistaa, että levy-yhtiöt ryhtyvät
todella julkaisemaan uudelleen levyjä, joiden suoja pitenee. Jos näin ei
tapahdu, taiteilijoilla on mahdollisuus saada levyn oikeudet itselleen. Miten
tämä käytännössä tapahtuisi, on kuitenkin vielä epäselvää. Pitääkö taiteilijoiden
toimia yhdessä, vai voiko jokainen erikseen toimia asiassa?
Nyt on käynyt selväksi, ettei myöskään ole yksiselitteistä
onko levy saatavissa vai ei. Sony julkaisi viime joulukuussa sadan kappaleen
painoksen Bob Dylanin vuonna 1962 tekemiä julkaisemattomia äänityksiä. Tarkoituksena oli turvata, ettei niiden suoja päättyisi vuoden 2012
lopussa. Nyt julkaisuvuodeksi tuli 2012 ja äänitteet pääsivät pidennetyn suojan
piiriin. Pientä painosta perusteltiin sillä, ettei sen haluttu kilpailevan
Dylanin tuoreen albumin Tempestin kanssa.
Mutta mitä nykymaailmassa vaaditaan, että äänite täyttää direktiivin
julkaisuehdon, jos levy-yhtiö ei jostakin syystä halua panostaa
uudelleenjulkaisuun, mutta haluaa kuitenkin istua oikeuksien päällä. Riittääkö että levy on ollut viikon ajan
ostettavissa paikallisella valuutalla nettikaupasta Burkina Fasossa?
Tämäkin saattaa olla vain teoreettinen ongelma. Esimerkiksi
Warner Music Finland on julkisuudessa luvannut julkaista lähiaikoina koko
vanhan ohjelmistonsa verkkokaupassa. Sadan kappaleen Dylan-julkaisu antaa
kuitenkin ajatuksen aihetta.
Hieno homma, että olet tällaisen blogin perutanut, ihan paikallaan. Ymmärtääkseni Warner siis on ihan laittamassa kaiken kansan kuultavaksi koko tuotantonsa, mukaanlukien ostamansa muiden firmojen julkaisut. Näin päättelin myös vastaavan henkilön s-postivastauksesta, ettei noista kuunteluista tarvitsisi erikseen maksaa mikä tietysti erityisen hieno kulttuuriteko... Hän lupasi ilmoittaa myös lähempänä, kun julkistus on, ei voi kuin odottaa erityisellä mielenkiinnolla...
VastaaPoistaMinulla on samanlaista tietoa, joten odotellaan. Kannatettavaa toimintaa
VastaaPoista