Hyvitysmaksua ryhdyttiin alun perin perimään 1980-luvulla tyhjistä
äänikaseteista sillä perusteella, että nauhoittamisen väitettiin syövän
äänilevyjen myyntiä. Haitoista ei ole vakuuttavaa näyttöä, mutta kerätyillä
rahoilla on saatu aikaan paljon hyvää. 2000-luvun alusta maksu on perustunut
EU-direktiiviin ja siitä on tullut hyvin vaikeasti hallittava. Hyvitysmaksussa
on pyritty yhdistämään apurahajärjestelmä tekijänoikeuteen, mikä on johtanut
kasvavaan irrationaalisuuteen. Maksua on perusteltu käyttötutkimuksilla, mutta
samaan aikaan vaadittu ettei digiboksien myynnissä tapahtunut lasku saisi näkyä
maksukertymässä. Hyvitysmaksun tavoitteena on taiteilijoiden tukeminen, mutta
kasvava osuus tuotosta menee ulkomaisille tuottajille ja kustantajille, mikä
onkin tekijänoikeuslain mukaan aivan oikein.
Oman lisänsä hyvitysmaksukeskusteluun antaa Kuluttajaviraston
26.10.2012 asiasta antama lausunto, jossa yksityisestä kopioinnista tehdyt tutkimukset
todetaan puolueellisiksi ja tarkoitushakuisiksi. Lausunto kannattaa lukea kokonaan, mutta tässä joitakin näytteitä:
”Teoston hyvitysmaksuyksikön vuoden 2012
hyvitysmaksututkimuksia rasittavat kysymyksenasetteluun ja aineiston rajaukseen
liittyvät ongelmat, joiden vuoksi saatavilla ei ole riittävää tietoa yksityisen
kopioinnin laitekohtaisesta määrästä. Hyvitysmaksuyksikön tutkimuskoosteessa on
nyt tehty puutteellisen aineiston perusteella liian karkeita arvioita ja
harhaanjohtavia päätelmiä kuluttajien kopiointikäyttäytymisestä.” ”Käyttäjämääriä koskevissa kysymyksissä ei ole rajattu pois esim. lisensoitua sisältöä tai laitonta kopiointia, jolloin esitetyt kopiointimäärät on esitetty hyvitysmaksun määrittämisen näkökulmasta liian korkeina. (…) Kun esimerkiksi matkapuhelimien videosisältö on lähes yksinomaan itse kuvattua materiaalia ( … ) on täysin selvää, ettei ko. laitetta tällöin käytetä lain edellyttämällä tavalla merkittävässä määrin hyvitysmaksujärjestelmän mukaiseen yksityiseen kopiointiin.”
”Tutkimustulokset eivät ole ( … ) vertailukelpoisia edellisiin vuosiin nähden, minkä seurauksena tuloksista ei voida päätellä, että kuluttajat kopioisivat sisältöjä aiempaa enemmän”
”Oikeinkaan rajattuna pelkkien kopiointimäärien tutkiminen ei anna sellaisenaan riittävää tietoa yksityisen kopioinnista aiheutuvasta taloudellisesta haitasta. Se että kuluttaja esimerkiksi tallentaa saman musiikkitiedoston useammalle eri alustalle kuunnellakseen sitä myöhemmin eri paikoissa ja tilanteissa, ei aiheuta haittaa myynnin vähenemisen muodossa, koska kuluttaja ei kuitenkaan olisi ostanut samaa tallennetta useampaan kertaan. Myöskään TV-ohjelmien ajansiirtoon perustuva kopiointi ei merkitse sellaista haittaa, että sitä pitäisi hyvittää hyvitysmaksulla.”
Kuluttajavirasto
tekee siis Hyvitysmaksutoimiston tutkimuksista saman johtopäätöksen kuin monet
muutkin. Tavoitteena ei ole ollut saada neutraalia tietoa yksityisestä
kopioinnista ja sen vaikutuksista, vaan ainoastaan kerätä lukuja, jotka tukevat
järjestelmän laajentamista. Tässä ei ole mitään outoa. Palkansaajien
tutkimuslaitos ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitos keräävät työelämästä tietoja
kumpikin omasta näkökulmastaan, eikä kukaan ylläty, jos tulokset poikkeavat
toisistaan. Silloin kannattaa lukea molempia tutkimuksia rinnakkain. Ongelmana
on se, ettei yksityisestä kopioinnista ole muuta tietoa. Tekijänoikeuslain
mukaan valtioneuvoston on ”maksun suuruutta vahvistettaessa otettava huomioon saatavissa
oleva tutkimustieto” kopioinnin yleisyydestä. Opetusministeriö on kuitenkin
ulkoistanut tutkimuksen Hyvitysmaksutoimistolle, joka rahoittaa sen
hyvitysmaksuilla. Muuta tutkimusta ei ole.
Hyvitysmaksun perustarkoitus on hyvä ja
maksuilla on saatu aikaan paljon hyvää. ESEKin ja AVEKin tapaista tukea
kulttuurin tuotantoon tarvitaan tulevaisuudessakin. Jos sitä ei voida rahoittaa
hyvitysmaksuilla, pitäisi harkita veikkausvoittovaroja tai suoraa
budjettitukea. Tällä hetkellä opetus- ja kulttuuriministeriö kertoo
valmistelevansa uutta hyvitysmaksujärjestelmää, joka ”turvaisi entistä paremmin
luovan alan toiminnan taloudelliset edellytykset nopean teknologisen kehityksen
olosuhteissa. Uudistuksen valmistelu jatkuu ja tavoitteena on, että uusi
hyvitysmaksujärjestelmä olisi käytössä vuonna 2014”.
Aikataulu tuntuu
epärealistiselta. Myös EU on myös ilmoittanut uudistavansa
hyvitysmaksudirektiiviä, mutta suunnasta ei ole tietoja. Hallituksen käsiä
sitovat myös direktiivi ja EU:n tuomioistuimen ratkaisut sen tulkinnasta. Direktiivi
on kirjoitettu viidentoista vuoden takaisissa olosuhteissa, jolloin yksityiseen
kopiointiin käytettiin pääasiassa juuri tähän tarkoituksen suunniteltuja
laitteita. Matkapuhelimista perittävä hyvitysmaksu tuskin menisi läpi tuomioistuimessa,
koska laitteita käytetään pääasiassa muihin tarkoituksiin kuin kopiointiin.
Tässä tilanteessa olisi tärkeää, että
tekijänoikeuden taloudellisista vaikutuksista ryhdyttäisiin Suomessakin
tekemään tutkimusta, joka alistettaisiin normaalille akateemiselle
vertaisarvioinnille. Opetusministeriöllä olisi nyt mainio tilaisuus osoittaa vuoden
2013 hyvitysmaksukertymästä varoja tällaiseen tarkoitukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti