Pomus ry eli Kevyen Musiikin Museon Kannatusyhdistys ylläpitää
netissä toimivaa virtuaalista museota, jossa on paljon mielenkiintoista tietoa
suomalaisen populaarimusiikin kehityksestä. Pari vuotta sitten Pomus pyysi
minua selvittämään, voitaisiinko Suomeen perustaa oikea populaarimusiikin
museo. Linkki selvitykseen löytyy tästä.
Selvityksen julkaisuajankohta osoittautui onnettomaksi. Heti sen jälkeen alkoi kohu Guggenheim-museosta, eikä muusta puhuttukaan. Sitten valtio ilmoitti museotoiminnan suurista säästöistä, mikä veti jalat alta kaikilta uudishankkeilta. Mutta ideaa ei silti kannata unohtaa.
Selvityksen julkaisuajankohta osoittautui onnettomaksi. Heti sen jälkeen alkoi kohu Guggenheim-museosta, eikä muusta puhuttukaan. Sitten valtio ilmoitti museotoiminnan suurista säästöistä, mikä veti jalat alta kaikilta uudishankkeilta. Mutta ideaa ei silti kannata unohtaa.
Erilaisia populaarimusiikin museoita löytyy jo eri puolilta
maailmaa, mutta suurin osa keskittyy yksittäisten taiteilijoiden tai bändien
esittelyyn fani-pohjalta. Vuonna 2010 Trondheimissa avattu Rockheim toimii aivan
eri tasolla. Se on yksi Norjan uuden kulttuuripolitiikan lippulaivoista, joka
järjestää suuria näyttelyitä ja kerää norjalaista rock-historiaa yhteistyössä
kansalliskirjaston kanssa. Rockheimillä on komea rakennus Atlantin rannalla ja
kävijöitä riittää. Samassa kaupungissa on toinenkin musiikkimuseo, soittimiin
keskittyvä Ringven museo, jota parhaillaan laajennetaan. Vaikka norjalainen
populaarimusiikki ei ole maailmalla vielä kovin tunnettua, Norja itse uskoo
siihen. Tulee mieleen keisari Franz Josef, joka vuonna 1864 perusti Wieniin taideteollisuusmuseon näyttääkseen maailmalle, mitä Itävallassa osataan. Sitten
Wienissä syntyi Jugend-tyyli…
Jos Suomessa olisi öljyä, ehdottaisin erillisen
populaarimusiikin rakentamista meillekin. Katajanokan rannassa olisi sopiva
tonttikin. Tuntui kuitenkin viisaammalta edetä varovaisesti ja selvittää, miten
uusi museo suhtautuisi jo olemassa oleviin museoihin. Alan kansainvälinen
järjestö Cimcim tuntee Suomesta viisi musiikkimuseota: Turun Sibelius-museon,
Turun maakuntamuseon, Kansallismuseon, Kansansoitinmuseon Kaustisella sekä
Mekaanisen musiikin museon Varkaudessa. Muitakin musiikkikokoelmia löytyy,
mutta yksikään niistä ei ole halunnut kansallisen musiikkimuseon roolia.
Törmäämme jälleen suomalaisen hajauttamiseen. Ruotsissa Statens musikverk kattaa kaikki tärkeimmät musiikkikokoelmat soittimista
jazz- ja poparkistoon. Samassa kokonaisuudessa ovat myös teatteri ja ooppera. Suomessa on toista kymmentä musiikkialan kirjastoa,
arkistoa ja museota, joista yhdelläkään ei ole kunnon resursseja eikä kukaan halua uusia tehtäviä. Uusien
tarpeiden hoitamiseen on aina pitänyt perustaa uusi laitos. Näin ei voi jatkua
loputtomiin. Päädyinkin siihen tulokseen, että Suomeen ei tarvita erillistä
populaarimusiikin museota vaan hyvin toimiva kansallinen musiikkimuseo, joka
huomioi kaikki musiikin alat.
Mitä kansallinen musiikkimuseo sitten tekisi? Itsestään
selvää on, että sen pitäisi esitellä suomalaisen soitinrakennuksen historiaa
kanteleista sähkökitaroihin. Harvat muistavat, että Suomessa on ollut myös
merkittäviä pianotehtaita. Museon tulisi esitellä myös musiikkiin liittyviä
tiloja treenikämpistä oopperataloon. Ainola voisi luontevasti olla museon
haaraosasto.
Tärkeän osan musiikkimuseosta muodostaisi kansallisen äänilevyteollisuutemme nousu ja tuho. Sointu, Rytmi, Blue Master, Love, Eteenpäin, Finlandia, Poko ja Johanna ovat kaikki jo historiaa. Musiikkimuseoon kuuluu myös musiikkiteknologia. Museossa pitäisi olla toimiva analoginen äänitysstudio ja sen käyttöön tarvittava osaaminen vielä kun analoginen äänitystekniikka on muualta kadonnut.
Tärkeän osan musiikkimuseosta muodostaisi kansallisen äänilevyteollisuutemme nousu ja tuho. Sointu, Rytmi, Blue Master, Love, Eteenpäin, Finlandia, Poko ja Johanna ovat kaikki jo historiaa. Musiikkimuseoon kuuluu myös musiikkiteknologia. Museossa pitäisi olla toimiva analoginen äänitysstudio ja sen käyttöön tarvittava osaaminen vielä kun analoginen äänitystekniikka on muualta kadonnut.
Nykyaikainen musiikkimuseo ei ole vain esineiden museo, vaan
sen pitää myös tallentaa ääntä. Hyvä esimerkki on Wienin Haus der Musik.
Aivan keskustassa sijaitsevan viisikerroksisen museon alakerta on omistettu Wienin filharmonikoille, kävijä
voi ihastella kuuluisan orkesterin historiaan liittyviä kuvia ja esineitä.
Nähtävissä on myös orkesterin kapellimestareiden tahtipuikot. Karajan oli
ensimmäinen, joka vaihtoi uudentyyppisen puikkoon. Toscanini oli huolimaton,
hänen puikkonsa kärjestä on pala pois.
Ylemmissä kerroksissa on Klangmuseum, ”äänien museo”.
Vierailija voi johtaa interaktiivisesti videolla soittavia filharmonikkoja
Zubin Mehtan ohjeiden mukaisesti. Jos tempo menee metsään, orkesteri lopettaa
soittamisen. Sitten siirrytään kuulon ominaisuuksiin alkaen äänistä, joita
sikiö kuulee kohdussa. Loppu on lohduton: seuraamme Beethovenin kuulon
asteittaista heikkenemistä. Viimeisistä kuulokkeista ei kuulu mitään.
Suomen olosuhteissa kansallisen musiikkimuseon perustaminen ei tarkoita sitä, että kaikki
pitäisi kerätä uudestaan. Kansallinen musiikkimuseo voisi luontevasti syntyä Turkuun,
jos Åbo Akademi haluaisi ryhtyä kehittämään omistamaansa Sibelius-museota yli kielirajojen sen
sijaan että ajaa sitä alas. Museo voisi myös syntyä Pohjanmaalle, jossa Kaustisen
kansansoitinmuseo odottaa uutta alkua musiikkijuhlien konkurssin jälkeen.
Museon ei tarvitsisi kerätä kaikkia suomalaisia ääniteitä, vaan se voisi toimia
yhteistyössä olemassa olevien arkistojen kanssa. Digitaalitekniikan
aikakaudella Helsinkiin tallennettuja äänitteitä voitaisiin kuunnella
myös Turussa tai Pohjanmaalla.
Mikä olisi Kansallisen musiikkimuseon ensimmäinen
erikoisnäyttely? Odotammeko Sibeliuksen kuoleman 70-vuotispäivää, vai esittelemme Hanoi Rocksin visuaalista ilmettä? Ehkä sittenkin Nokian musiikkipuhelimen lyhyt historia… miettikää itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti