EU:n komissio antoi viime kuussa Universal Musicille luvan
ostaa EMI:n levytuotanto. Yhdysvaltain Federal Trade Commission oli jo
aikaisemmin kesällä hyväksynyt kaupan, joten vuonna 1931 perustettu Electric &
Musical Industries Ltd. siirtyy ilmeisesti lähiaikoina historiaan.
Kauppa on osoitus kansainvälisen äänilevyalan jatkuvasta keskittymisestä.
Vuonna 2000 Suomessa oli vielä kuusi suurta levy-yhtiötä, joiden
markkinaosuudet olivat 11 ja 16 % välillä. Vuonna 2012 suuria oli vain neljä
ja niiden yhteenlaskettu osuus myynnistä oli 81 %. Tällä välin kaksi niistä (BMG ja
Sony) on jo sulautunut yhteen ja yksi (Edel) on poistunut markkinoilta. Menestyneet
pienemmät suomalaisyhtiöt kuten Poko, Spinefarm, Siboney ja Johanna ovat yksi
toisensa jälkeen siirtyneet monikansallisten omistukseen. Universalin
markkinaosuus Suomessa vuonna 2011 oli 22,1 % ja EMI:n 14,4 %, yhteenlaskettuna
36,5 %.
Nyt jäljellä on enää ain kolme suurta. Mikäli vanhat merkit
pitävät paikkansa, EMI Finland lopettaa toimintansa muutaman vuoden kuluessa.
Yhtiön toimitusjohtaja ehti jo vaihtaa työpaikkaa.
EMIn taiteilijoiden lista ulottui Carusosta Beatlesiin, ja
se on pitkään ollut yksi maailman suurimmista levy-yhtiöistä. Vuosien mittaan
se on kuitenkin vaihtanut omistajaa moneen kertaan. Viimeksi sen omisti
suursijoittaja Guy Hands, joka ei kuitenkaan pystynyt suoriutumaan lainoistaan.
Hands on muuttanut Guernseyn veroparatiisiin ja EMI siirtyi Citybankin
omistukseen. Pankki ei halunnut ryhtyä pyörittämään kohtuullisen hyvin
sujunutta levybisnestä vaan halusi mahdollisimman pian siitä eroon.
Potentiaalisia ostajia ei kuitenkaan ollut monia. Kauppaa kommentoineen
brittitoimittajat eivät ole innostuneita. The Guardian kirjoitti, että maailman
vanhin levy-yhtiö kaatui ”kahlehtimattoman kapitalismin uhrina”.
Euroopan komissiokaan ei ollut innostunut, koska se pelkäsi
uuden jättiyhtiön saavan liian hallitsevan markkina-aseman musiikkialalla. Kaupan
hyväksymisen ehtona oli, että Universal joutuu myymään osan EMI:n levymerkeistä
muille levy-yhtiöille, muuten uudella yhtiöllä olisi liian hallitseva
markkina-asema. Myynnissä ovat mm Coldplay, David Guetta ja Pink Floyd sekä
koko Parlophone-levymerkki, tosin ilman Beatlesien tuotantoa.
Samoja epäilyjä oli myös Federal Trade Comissionilla
Yhdysvalloissa. Se pelkäst, että Universal pystyisi tulevaisuudessa sanelemaan musiikin verkkokaupan ehdot ja panemaan tien poikki kilpailijoilta. Senaatin lakivaliokunnalle antamassaan lausunnossa
Universalin pääjohtaja Lucian Grainge pystyi kuitenkin vakuuttamaan viranomaiset
siitä, että pelot liiallisesta keskittymisestä ovat turhia. Piraatit ovat hänen
mukaansa huolehtineet siitä, että alalla on kilpailua. Piraatit osoittautuivat jälleen hyödylliseksi viholliseksi.
Miten arkistojen käy?
Aika näyttää, miten nopeasti EMIn nimi katoaa markkinoilta. Tutkijat ovat myös olleet huolestuneita
siitä, miten EMI:n arkistojen käy. Yhtiöön vuosien mittaan sulautuneiden
levymerkkien joukossa oli vuonna 1898 perustettu Gramophone Co, joten sitä
voidaan pitää maailman vanhimpana jatkuvasti toimineena levy-yhtiönä. Gramophone
teki ensimmäiset suomalaiset äänilevyt jo vuonna 1901, ja yhtiön taiteilijoita
olivat myös Aino Ackté ja Alfred Tanner. EMI:n arkisto Hayesissa, Lontoon
lähellä on yksi maailman merkittävimmistä musiikkiarkistoista, joka hyvinkin
ansaitsisi tulla nimetyksi Unescon maailmanperintökohteeksi.
Kävin Hayesissa siellä menneinä vuosina useita kertoja, kun
pääsy arkistoon oli vielä helpompaa. Suomalaisten levyjen kokoelma ei ollut
täydellinen, mutta monista varhaisista harvinaisuuksista siellä on ainoa
tunnettu kopio. Onneksi saimme jo vuosia sitten Roger Lindbergin ystävällisellä
avulla Suomeen nauhakopiot kaikista täältä puuttuneista levyistä, mutta
arkistossa on yhä mittaamaton määrä äänityksiä joka puolelta maailmaa. Harvat
edes tietävät, että Hayesista löytyy kaiken muun ohella hieno sarja tshetsheniläisiä
sotatansseja, jotka Gramophonen teknikot äänittivät Vladikavkazissa vuonna
1912. Kaukasiassa niitä tuskin on tallella yhtään kappaletta, eikä kukaan ole kuunnellut niitä sataan vuoteen.
Brittiläiset tutkijat ovatkin olleet huolestuneita siitä,
mitä EMI:n historialliselle arkistolle (ennen vuotta 1946 tehdyt äänitteet) nyt
tapahtuu. Kaupallista merkitystä sillä ei juuri ole, EMI ei vuosikausiin ole sanottavasti julkaissut ennen toista maailmansotaa tekemiään äänitteitä. Muodollisesti arkisto ei edes ole osa levy-yhtiötä vaan sitä ylläpitää
itsenäinen säätiö, EMI Group Archive Trust. EMI on ilmeisesti kuitenkin ollut säätiön päärahoittaja. Viime vuosina
henkilökunta on supistunut ja pääsy arkistoon on vaikeutunut. Toivon mukaan se jossakin vaiheessa päätyy osaksi Britannian kansalliskirjastoa, minne se kuuluisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti